آیا چشم های گربه منیر است؟

برق زدن چشم های گربه در تاریکی را اغلب ما دیده ایم وقتی دانش آموزان فرق جسم منیر وغیر منیر را یاد می گیرند گاهی می پرسند که آیا چشمان گربه هم منیر هستند؟

گربه همانند انسان دارای دید دوچشمی بوده و اجسام را سه بعدی می بیند با این وجود , چشم گربه که برای ثبت حرکات طراحی شده است تفاوت های زیادی با چشم انسان ها دارد, مردمک چشم گربه برخلاف مردمک چشم ما , گرد نیست بلکه بیضوی شکل است . مردمک های بیضوی شکل نسبت به انواع گرد , خیلی سریعتر باز و بسته شده و موجب می شود که اندازه بزرگتری داشته باشد , به این دلیل یک گربه می تواند مردمک خود را به اندازه قرنیه اش ( تقریباً تا 90 % سطح چشم خود) باز کند پس موجب می شود که نور بیشتری وارد چشم شود . در چشم گربه بر خلاف چشم ما تعداد سلول های استوانه ای نسبت به سلول های مخروطی بسیار بیشتر است , بنابراین چشم گربه برای دیدن اجسام در تاریکی سازگاری بیشتری نسبت به چشم انسان ها دارد . این جانوران رنگ های ارغوانی , آبی , سبز و زرد را می بینند اما نسبت به رنگ قرمز , نارنجی و قهوه ای کوررنگ هستند گربه ها این رنگ ها را بصورت خاکستری می بینند .

نکته جالب درخشش چشم گربه ها در تاریکی است . در پشت شبکیه چشم گربه ها لایه ای از سلول های منعکس کننده نور وجود دارد که tapetum lucidum نامیده می شود این لایه ی آینه مانند , نور تابیده شده به شبکیه را منعکس می کند و موجب می شود که سلول های استوانه ای دو بار در معرض نور قرار گیرند , بنابراین در تاریکی بسیار بهتر از انسان ها می تواند ببینند . وجود این لایه به همراه داشتن مردمک بیضی شکل , موجب شده است که گربه ها فقط به یک ششم نوری که ما برای دیدن نیاز داریم به وضوح اجسام را ببینند , بطوریکه در یک شب نسبتاً ابری با تعدادی ستاره , نور لازم برای دیدن گربه فراهم می شود

درباره این مطلب نظر دهید !