رادیکال‌های آزاد و راه مقابله با آن

راديكال های آزاد ، مولكول هايی هستند كه به علت از دست دادن الکترون در آخرين لايه الكترونی ، دارای بار الکترونیکی مثبت هستند و همین مساله باعث افزایش عکس العمل شیمیایی نسبت به سایرین می شود.

هنگامی که مولکول اکسیژن (O2) در معرض تشعشع قرار می گیرد ، یک الکترون از دیگر مولکول ها بر می دارد و موجب تخریب DNA و دیگر مولکول ها می گردد .

راديكال آزاد ميتواند به چربي های بدن حمله کند ، غشاء سلولي را پاره كند و يا مواد سمي را به بافت های دور خود انتشار دهد . اين تخريبهای غيرقابل جبران ، منجر به تغيير عملكرد سلولي و يا مرگ سلولي ميشود .

در این تصویر نحوه عملکرد آنتی اکسیدان در مقابل رادیکال آزاد را می بینید :
با تغییر روش زندگی به شهرنشینی و همچنین پیشرفت تکنولوژیکی ، میزان زیادی آلودگی همچون آلودگی هوا و آلودگی های الکترومغناطیسی محیط و عوامل استرس ‌زا ، باعث بوجود آمدن رادیکال‌های آزاد بسیار زیادی در بدن ما شده است و از این رو می توان رادیکال های آزاد را سر منشأ بسیاری از بیماریها مانند سرطان، پیری پوست ، مشکلات قلبی ، کاهش سیستم ایمنی بدن ، اختلالات عصبی ، از کار افتادن عضلات ، دیابت و انواع بیماریها دانست .

منابع تولید رادیکالهای آزاد :
بهترين راه مقابله با راديکال های آزاد ، مصرف کافي مواد ضداکسيداسيون است . اين مواد آنتی اکسيدان از اکسيده شدن مواد و توليد راديکال های آزاد در بدن در حد بسيار زيادی جلوگيری می کنند .

آنتی‌اکسیدان‌ها دارای الکترون اضافی و بار الکترونیکی منفی هستند ؛ بنابراین می‌توانند اثر مخرب رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی کنند. این مواد با دادن الکترون به رادیکال‌های آزاد ، از تخریب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند و نقش بسیار مفیدی در احیا مجدد سلامتی بدن ایفا می‌کنند .

درباره این مطلب نظر دهید !