طولانی ترین قنات ایران


قنات زارچ قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنات‌های دنیا به شمار می رود و از روستای فهرج در 60 كیلومتری شهر یزد سرچشمه می‌گیرد و حدود 30 كیلومتر آن نیز از اكرمیه تا دروازه قرآن از زیر شهر یزد می‌گذرد و پس از خروج از شهر یزد و طی چند كیلومتر دیگر به بخش زارچ می‌رسد.

ادامه مطلب…

 قنات زارچ یزد، طولانی ترین قنات ایران و بیست و سومین قنات ایران است که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. قنات زارچ یكی از كهن ترین قنات های ایران به شمار می آید كه سابقه ای بیش از سه هزار سال دارد.
با توجه به در خطر بودن حیات قنات ها به عنوان یکی از سازه های آبی کهن که از قدمتی دیرینه در فرهنگ ایرانی برخوردارند، ثبت این میراث های کهن گام موثری در زمینه حفاظت و نگهداری از آن ها به شمار می آید.
طول كوره قنات زارچ بیش از 71 كیلومتر بوده و تعداد چاه های آن 2115 حلقه شمارش شده است.
عمق مادر چاه آن به 85 متر می رسد و آبدهی آن 25 لیتر در ثانیه گزارش می شود كه در مقایسه با آبدهی سال های دور كه معادل 150 لیتر در ثانیه ذكر شده، رقم قابل توجهی به شمار نمی رود. علت این امر افت شدید سطح آب های زیر زمینی منطقه براثر استفاده بیش از حد و نامناسب از آن ها عنوان شده است.

قنات گناباد قدیمی‌ترین و یکی از ژرفترین قنات‌های جهان است و پیشینه آن به دوران باستان می‌رسد. قنات قصبه گناباد یکی از عجیب‌ترین دست‌سازه‌هایی است که در عمر گشت و گذارتان می‌توانید ببینید. چون در هزارتویی تاریک و عمیق قرار دارد و معماران ایران قدیم، به شکل زیبایی آن را آراسته‌اند. این قنات نه تنها بزرگترین قنات دنیا است، بلکه تنها قنات منبع آب زنده گناباد به حساب می‌آید و هیچ چشمه یا رودخانه‌ای در منطقه بیابانی این شهر به جز این قنات پیدا نخواهید کرد؛ قناتی که باعث رشد این شهر شد و آن را به یکی از مهم‌ترین و پررفت و آمدترین شهرهای کشور تبدیل کرد.این قنات از دوره هخامنشیان تا کنون، عامل تولید و حیات در شهر کویری گناباد بوده‌است. این قنات به شماره ۵۲۰۷ در سازمان یونسکو ثبت شده‌است.

طول این قنات ۳۳۱۱۳ متر و تعداد چاه‌های آن متجاوز از ۴۷۰ حلقه  و عمق مادر چاه آن نیز حدوداً ۲۸۰ تا ۳۰۰ متر است.

ناصر خسرو قبادیانی نخستین کسی است که در سفر نامه اش به توصیف این قنات پرداخته و عمق چاه آن را هفتصد گز و طول آن چهار فرسنگ ذکر نموده و آن را نیز به کیخسرو نسبت داده‌است. قدیمی ترین ساعت آبی جهان بصورت کاربردعملی در قنات گناباد و زیبد بکار گرفته شده. . قطعه سفالهای پراکنده در اطراف دهانه چاه حاکی از این است که رشته قصبه در واقع کانال اولیه اصلی قنات گناباد بوده که در زمان هخامنشیان حفر شده و در پی آن رشته‌های دیگر در مواقع خشکسالی ایجاد شده‌است.

درباره این مطلب نظر دهید !