هورمونی برای افزایش قد

کتور‌های زیادی دست به دست هم می‌دهند تا در نهایت قد نهایی یک فرد را تعیین کنند. ژنتیک و نژاد مهم‌ترین عامل موثر بر طول قد هر فرد است.

هورمون رشد از بخش جلویی غده هیپوفیز ترشح شده و وارد خون می‌شود و با اثر بر استخوان‌ها باعث رشد طولی استخوان‌ها و بلندتر شدن قد می‌شود. ترشح هورمون رشد از غده هیپوفیز یک جریان دائمی و همیشگی نیست بلکه این هورمون به صورت ضربانی یا پریودیک ترشح می‌شود و میزان آن در خون در طول شبانه‌روز تفاوت دارد و تحت تاثیر عواملی ترشح آن افزایش می‌یابد. در واقع هورمون رشد یک خاصیت فیزیولوژیک مهم دارد که از کاهش غلظت گلوکز خون جلوگیری می‌کند تا آن را برای نیاز سلول‌های مغزی حفظ کند. بنابراین کاهش غلظت گلوکز به هنگام گرسنگی و ورزش سبب افزایش ترشح هورمون رشد در خون می‌شود. در حین خواب عمیق نیز بیشترین مقادیر هورمون رشد نیز ترشح می‌شود.

در دوران کودکی ترشح متناسب هورمون رشد اهمیت زیادی دارد زیرا مقادیر متناسب آن سبب رشد طبیعی کودک می‌شود و کاهش آن به کوتاه قدی و کاهش رشد کودک منجر می‌شود. افزایش ترشح هورمون رشد در سنین کودکی باعث رشد غیرطبیعی و بلندقدی و غول‌پیکری وی می‌شود و عارضه‌ای به نام ژیگانتیسم را به وجود می‌آورد. حتی بعد از سنین رشد که صفحات رشد استخوان‌ها بسته می‌شود با افزایش ترشح هورمون رشد اگرچه طول استخوان‌ها افزایش نمی‌یابد، اما قطر استخوان‌ها زیاد شده و درشت پیکری در ناحیه فک، پیشانی، دست و پاها عارضه‌ای را به وجود می‌آورد که آکرومگالی نامیده می‌شود.

عوامل موثر در افزایش ترشح هورمون رشد 

برخی از فاکتورهای ساده زندگی در افزایش میزان ترشح هورمون رشد موثر‌ند و در سنین رشد می‌توانند باعث بلندی قد کودک و نوجوانان شوند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

– افزایش هورمون رشد با خواب کافی و منظم

اولین قدم برای تحریک ترشح هورمون رشد خواب کافی و البته منظم است. بیشترین میزان ترشح هورمون رشد پس از به خواب رفتن و در 2 ساعت اول خواب ترشح می‌شود و به استخوان‌ها می‌رسد، بنابراین بهتر است کودکان و نوجوانان شب‌ها تا دیر وقت بیدار نمانند و اگر می‌توانند هنگام ظهر خوابی هر چند کوتاه نیز داشته باشند.

– تغذیه صحیح و افزایش هورمون رشد

مصرف غذاهایی که پروتئین کم و قند بالا داشته باشند، منجر به کوتاهی قد و تاخیر در رشد می‌شوند. بنابراین مصرف پروتئین بخصوص پروتئین‌هایی که کیفیت بالایی داشته باشند و همه اسید آمینه‌های ضروری را در اختیار بدن قرار بدهند برای رشد و افزایش قد لازم است. زیاده‌روی در مصرف قند‌ها و شیرینی‌جات سبب افزایش میزان گلوکز خون به صورت ناگهانی در خون می‌شود که این امر خود باعث کاهش میزان ترشح هورمون رشد می‌شود. غذاهای چرب نیز حجم عضلانی بدن را کاهش و مانع رسیدن پروتئین کافی به بدن می‌شود.

– تمرینات ورزشی برای افزایش هورمون رشد

انجام روزانه ورزش‌های کششی و نرمشی اثر مستقیمی بر افزایش میزان هورمون رشد دارد و فعالیت‌های ورزشی شدید سبب کاهش قند خون می‌شود و متعاقب این امر ترشح هورمون رشد افزایش می‌یابد. پزشکان معتقدند که مصرف غذاهای حاوی پروتئین 2 ساعت قبل از ورزش و نیز پس از ورزش باعث افزایش قابل توجهی در میزان هورمون رشد و نیز هورمون تستوسترون در آقایان می‌شود.

 

درباره این مطلب نظر دهید !