آب روی کره زمین از کجا امده است؟


بهتر است پیش از این‌که به سراغ فرضیه‌های مطرح دراین باره برویم کمی به آمار و ارقام پردازیم. حدود ۷۱ درصدد سطح زمین را آب تشکیل می‌دهد. شاید در ابتدا این رقم زیاد به نظر بیاید ولی اگر به سراغ حجم آن برویم می‌بینیم مقدار آب موجود در زمین آ‌ن‌قدرها هم زیاد نیست. اگر به تصویر بالا نگاه کنید به این موضوع پی می‌برید. اگر تمام آب‌های زمین را جمع کنیم نسبت آن با کل سیاره زمین همین دایره‌ای کوچک آبی است و علت آن عمق کم این آب در مقایسه با حجم کره‌ی زمین است. جالب است بدانید این نسبت در قمرهای دیگر بیشتر از زمین است. مثلاً آبی مایعی که در زیر پوسته‌ی اروپا نهفته است به نسبت اندازه‌ی این قمر حجم قابل‌توجهی دارد. انسلادوس و اغلب اقمار زحل هم به نسبت اندازه‌‌‌شان آب زیادی دارند. کل آب موجود در زمین حدود ۱/۳ میلیارد کیلومتر مربع یا ۱۰ به توان ۲۱ لیتر آب است و حدود ۹۷ درصدد آن آب شور است و تنها ۳ درصد آب شیرین است که بخش عمده‌ی آن در کلاهک‌های قطبی و یخچال‌های طبیعی روی زمین نهفته است. یکی از نگرانی‌های بشر درباره‌ی ذوب شدن یخ های قطب همین موضوع است .
ادامه مطلب…
تئوری های گوناگونی وجود آب در سطح کره ی زمین را توجیح می کنند، اما بعضی از آنها بهتر از بقیه هستند. ما می دانیم که اقیانوس ها بعد از گذشت ۱۰۰ میلیون سال از پیدایش کره ی زمین بوجود آمده اند. زمانی که زمین در فرآیند شکل گرفتن بود، با شعاعی بالغ بر ۴۰ ٪ شعاع کنونی، دارای گرانش کافی برای نگه داشتن اتمسفر نازک حاوی بخار آب بود. اولین بخار آب های روی سیاره از قسمت های درونی سیاره، آنجاهایی که مواد شیمیایی فرّار تمایل به فرار به سطح را داشته اند و عناصر سنگین مانند آهن و نیکل به سمت پایین می رفتند.

اگر چه اولین آب ها در کره ی زمین از فعالیت های آتش فشانی حاصل شده اند، این به تنهایی عامل ایجاد این مقادیر زیاد آب در سطح زمین نبوده است. آب بیشتری به سیاره زمین از طریق برخورد شهاب سنگ هایی، که از خارج از کمربند شهاب سنگی منشا گرفته اند، آمده است. مقایسه ی نسبت ایزوتوپی آب در روی کره زمین و آب از شهاب سنگها نشان می دهد که اکثریت آب روی کره ی زمین از شهاب سنگ ها گرفته شده است.

در طول تاریخش، آب روی کره ی زمین بوسیله ی فرآیند های زیستی افزایش پیدا کرده است. در دریاهای اولیه ی کره ی زمین، هیدروژن سولفید بسیاری وجود داشته است که هنگامی که با دی اکسید کربن موجود در اتمسفر در جریان فتو سنتز در باکتری های احیا کننده ی سولفید واکنش داده، می توانسته هیدروژن، سولفور و آب تولید کند. بسیاری از زمین شناسان بر این باورند که بسیاری از آب روی کره ی زمین توسط این فرآیند بوجود آمده است.

درباره این مطلب نظر دهید !