آزمایش تبدیل آب به نوشابه



شعبده‌باز دو لیوان شیشه‌ای روی میز می گذاریم: یکی پر از آب، و دیگری به ظاهر خالی. ا-بتدا یک جرعه از آب لیوان اول می‌خوریم، و بعد ادعا می‌کنیم، که چون دلمان نوشابه می‌خواهد، هم‌اکنون ، باقی مانده آب را به نوشابه تبدیل خواهد کرد! در این موقع آب موجود در لیوان اول را به لیوان دوم می‌ریزد، و در اینجا به رنگ نوشابه در می‌آید، این آزمایش چگونه است؟

لیوان اول واقعاً دارای آب خالص است، که آزمایشگر یک جرعه از آن می‌خورد، ولی به گودی ته لیوان دوم، از قبل 5 قطره تنتورید ریخته‌ است که خشک شده و زیاد به چشم نمی‌خورد. و رنگ نوشابه به حل شدن تنتورید در آب مربوط می‌شود.
در نمایش فوق می‌توان نوشابه بدست آمده را مجدداً به آب تبدیل کرد. در این صورت بایستی از قبل در لیوان دیگری مقداری آب ریخت، و در آن ربع گرم هیپوسولفیت سدیم حل کرد. اگر این مایع بیرنگ روی مایع رنگی شبیه نوشابه، که از حل شدن تنتورید در آب بدست می‌آید، ریخته شود، همدیگر را خنثی می‌کنند و مایع حاصل به طور کامل بیرنگ می‌شود. دلیل آزمایش اخیر را می‌توان چنین توضیح داد، که وقتی محلول هیپوسولفیت سدیم را وارد محلول تنتورید در آب می‌کنیم، تتراتیونات سدیم و یداید ایجاد می‌شود، و محلول بیرنگ می‌گردد.
روش تهیه تنتور یــد:
ده گرم یـد را با ۶ گرم یـدیدپتاسیــم مخلوط کرده و در ۱۰ سی سی آب مقطر حل کرده وحجم آنرا با الکل سفید( اتانول) به ۱۰۰ سی سی میرسانیم
درباره این مطلب نظر دهید !