اندازه گیری فشار آب

دو لوله شیشه ای یا پلاستیکی شفاف را با یک لوله لاستیکی کوتاه بهم متصل کنید . لوله های شیشه ای را مطابق شکل به پایه ای بسته و یا با استفادهاز نوار چسب آنها را به قطعه ای چوب متصل نمائید . مقداری آب را با چند قطره جوهر رنگی کنید و داخل لوله ها بریزید به طوری که تا نیمی از لوله ها را در بر گیرد . دهانه قیفی را نیز با یک لاستیک نازک ( مثل لاستیک بادکنک ) که به شکل دایره بریده اید بپوشانید . لاستیک را کاملاً بکشید و سفت و محکم با نخ یا با کش ببندید . این قیف را بوسیله یک شیلنگ بلند به یکی از لوله های شیشه ای وصل نمایید .
حالا با این وسیله سنجش یا فشار سنج می توانید فشار آب را اندازه بگیرید . سطلی را از آب پر کنید ووسیله ای را که ساخته اید آزمایش کنید . قیف را ابتدا در سطح آب و سپس در وسط و بعد در ته ظرف ببرید .

img/daneshnameh_up/8/82/pp32.jpg

 

مشاهده خواهید کرد :

بتدریج که قیف پایین می رود آب رنگین در لوله شیشه ای متصل به شیلنگ قیف پایین می رود و در لوله دیگر بالا می آید .

توضیح :

فشار آب بر لاستیک نازک سطح قیف نیرو وارد می کند . این نیرو به آب رنگین منتقل شده آن را حرکت می دهد . با این فشار سنجی که شما ساخته اید فشار آب در نزدیکی سطح با عمق آن مقایسه می شود . این مقایسه را برای هر ظرفی مانند پاکت شیر و قوطی کمپوت می توانید انجام دهید . همینطور آزمایش را با سایر مایعات خانگی همچون آب میوه ، الکل ، روغن مایع و شیر تکرار کنید .

درباره این مطلب نظر دهید !