مدارهای الکتریکی(موازی وسری)

انرژی الکتریکی یکی از شکل های انرژی است که به وسیله ی آن می توان در وسایل نور ، گرما و حرکت ایجاد کرد . پس یکی از مناسب ترین شکل های انرژی برای انسان  ، انرژی الکتریکی است .

الکتریسیته از باتری به وسیله ی سیم در مدار جاری می شود و پس از  روشن کردن لامپ از سیم دیگری به باتری باز می گردد. به این  مسیر مدار الکتریکی می گویند.برای ایجاد مدار به سیم باتری و لامپ نیازمندیم .

اجسامی که الکتریسیته را از خود عبور می دهند ، رسانا می گویند . مانند : مس ، طلا ، آهن ، نقره ، آلومینیوم ، چوب تر ، آب لوله کشی  . بهترین رسانای جریان برق نقره است.اما به دلیل گران قیمت  بودن نقره استفاده از آن به صرفه نمی باشد و از مس که ارزان قیمت تر است و رسانای خوبی نیز می باشد استفاده می شود.

اجسامی که الکتریسیته را از خود عبور نمی دهند ، نارسانا می گویند. مانند :چوب  ، کاغذ ، هوا ، آب مقطر ، پلاستیک ، شیشه .
کلید وسیله ای است که برای قطع و وصل کردن مدار استفاده می شود. برای روشن کردن دو یا بیش تر لامپ در مدار الکتریکی ، از دو روش موازی و متوالی استفاده می شود .وقتی لامپ ها در مدار طوری بسته شود که جریان برق پس از عبور از یک لامپ به لامپ دیگر برسد ، لامپ ها به طور متوالی یا پشت سر هم یا سری بسته شده اند .


وقتی لامپ ها در مدار طوری بسته شوند که جریان برق بتواند هم زمان به هر دو لامپ وارد شود ، لامپ ها به صورت موازی بسته شده اند .

برق خانه ها به صورت موازی بسته شده است . چون اگر یک وسیله در مدار خاموش شود ، بقیه ی وسایل کار می کنند.مدار های 1و2 متوالی و مدارهای 3و4 موازی هستند.

درباره این مطلب نظر دهید !