طرز تهیه یخ داغ یا استات سدیم

استات سدیم  ماده شیمیایی شگفت آوری است که شما می توانید آن را با استفاده از جوش شیرین و سرکه تهیه نمایید.

شما می توانید یک محلول استات سدیم زیر نقطه ذوب خنک کنید و سپس باعث تبدیل مایع به کریستال شوید. تبلور فرآیند گرمازا است، بنابراین سبب می شود یخ گرم باشد. انجماد آن چنان به سرعت اتفاق می افتد که شما می توانید مجسمه ای را با روان ساختن یخ داغ بسازید.

مواد مورد نیاز:

1- یک لیتر سرکه روشن

2- چهار قاشق غذاخوری جوش شیرین

روش کار

1- در یک ماه تابه یا بشر بزگ سرکه را با جوش شیرین مخلوط کنید. جوش شیرین و سرکه به شکل استات سدیم و گاز دی اکسید کربن واکنش می دهند. اگر شما جوش شیرین و سرکه را به آرامی اضافه نکنید، اساسا کوه آتشفشانی از سرکه و جوش شیرین از ظرف شما سرریز خواهد شد.

2- محلول را برای غلیظ کردن بجوشانید. شما هنگامی می توانید محلول را از روی حرارت بردارید که 150 – 100 میلی لیتر باقی مانده باشد. اما ساده ترین راه برای گرفتن نتیجه خوب این است که به سادگی محلول را بجوشانید تا زمانی که یک پوسته کریستالی یا فیلم کریستالی بر روی سطح ایجاد شود. مدت زمان تخمین زده برای این کار حدود یک ساعت است.

3- محلول را از روی حرارت بردارید و آن را برای جلوگیری از تبخیر پوشش دهید. می توانید محلول را در یک ظرف دیگری بریزید و آن را با درپوشی پلاستیکی پوشش دهید. شما نباید هیچ کریستالی در محلول خود داشته باشید. اگر شما در محلول خود کریستال دارید به آن مقدار کمی آب یا سرکه اضافه نمایید( به اندازه کافی برای حل کردن کریستال ها ).

4- ظرف حاوی استات سدیم پوشش دار را در یخچال برای خنک شدن قراردهید.

محلول استات سدیم در یخچال یک مایع فوق العاده سرد است. آن استات سدیمی است به شکل مایع، که در زیر نقطه ذوب معمولی است. شما می توانید بلور سازی را با افزودن کریستال های کوچک استات سدیم یا با لمس سطح محلول استات سدیم با یک قاشق یا انگشت شوع کنید. بلورسازی یک فرآیند حرارت زا است. برای نشان دادن بلورسازی و آزاد سازی گرما شما می توانید:

1- یک کریستال را به ظرف محتوی محلول استات سدیم سردشده بیاندازید. محلول استات سدیم در عرض چند ثانیه متبلور می شود. کریستال همانند یک سایت هسته ای برای رشد بلور سریع عمل می کند.

2- محلول را در یک ظرف کم عمق بریزید. اگر یخ داغ خود به خود شروع به بلورسازی نمی کند، شما می توانید آن را با یک بلور استات سدیم لمس کنید . بلورسازی از جایی که محلول را در آن ریخته اید شروع به پیشرفت می کند. شما می توانید برج هایی از استات سدیم را بسازید.

درباره این مطلب نظر دهید !