راهبردهای افزایش معدل در امتحانات

 

 

برای ارتقاء نمرات کارهای زیادی می  توان انجام داد. اما تجربه ی افراد موفق نشان می  دهد که اگر راهبردهای زیر را دنبال کنید، به طور یقین بالا ترین نمره را به دست می  آورید:

راهبردها در سه دسته قرار می گیرند

الف -راهبردهای قبل از جلسه امتحان

1-ارتباط با خدا را عمیق تر کنید

یاد خداوند و کمک گرفتن از او و تلاوت آیاتی چند از قران کریم می تواند آرامش را به شما هدیه دهد . ((یاد خداوند آرام بخش دلهاست ))

2- خوب برنامه‌ریزی کنید

* سعی کنید در شروع درس خواندن به طور روزانه برنامه ریزی کنید ابتدا به صورت ۲تا ۳روزه برنامه ریزی کنید. وقتی برنامه هفتگی داشته باشید که از نظم خود مطمئن شدید.. در برنامه ریزی موارد زیر را دنبال کنید:

*سعی کنيد قبل از شروع هر درس بر روی مباحث آن طبقه ‌بندی ويژه‌ای داشته باشيد اين‌که:

–     کدام مبحث را خوب بلد هستيد؟

–     کدام مبحث بسيار مهم است؟

–     کدام مبحث نياز به توجه بيش‌تری دارد؟

–     کدام مبحث اولويت اول را برای مطالعه دارد؟

–      و…

*براي خواندن فصل‌هايی که به يکديگر وابسته نيستند ابتدا سعی کنيد فصل‌‌هايی را اولويت اول مطالعه قرار دهيد که ارزش نمره‌اي بالاتری دارند و اين فصل‌ها را بيش‌تر بخوانيد و بعد از خواندن و تسلط بر آن‌ها به سراغ فصل‌های ديگر برويد.

 

* تمام مثال‌ها و تمرين‌های کتاب درسی را حل کنيد و تلاش کنيد که به جواب آخر برسيد. اگر پاسخ اشتباه بود علت را بررسی کنيد و يک بار ديگر سؤال را برای خود حل کنيد.

3-عوامل حواسپرتی را از خودتان دور کنید

یکی از مهم ترین عوامل حواسپرتی و عدم تمرکز در هنگام درس خواندن بازدید کردن زود به زود گوشی و تلفن همراه است. شاید فکر کنید که یک نگاه و بازدید کوتاه از صفحه، کانال ها و یا گروه های مجازی تان تاثیری در کیفیت مطالعه شما ندارد. اما حقیقت این است که اثر منفی این عمل فراتر از چیزی است که می پندارید.

4- برای دیگران بخوانید

یک روش درس خواندن برای امتحان نهایی این است که بعد از اینکه مبحث یا درس مورد نظر را مطالعه کردید، آن را با صدای بلند برای یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخوانید. اگر چنین کسی را نداشتید می توانید با صدای بلند و از حفظ برای خودتان توضیح دهید. نوشتن هم می تواند چنین عملکردی داشته باشد.

5-خودتان را معلم تصور کنید

یک روش درس خواندن برای امتحان نهایی این است که خود را جای طراح سوال یا معلم بگذارید. به این معنی که هنگامیکه دارید مبحثی را می خوانید به این فکر کنید که چه سوالاتی می توان از آن استخراج کرد.

 

 

6- کلاس های غیردرسی خود را محدود تر کنید؛

نمی  شود با ۳روز کلاس زبان، داستان نویسی و… روی درس متمرکز شد. ساعات مطالعه تان را تا جایی که می  توانید افزایش دهید و بیش تر انرژیتان را روی درس خواندن متمرکز سازید.

7- راز کسب نمره، عشق و علاقه و خوب خواندن است.

تا وقتی برای پدر و مادر یا معلم درس می  خوانید، برای رفع تکلیف تلاش خواهید کرد. در  این نوع درس خواندن ها، شور و کیفیتی وجود ندارد. در این صورت شما جزء آدم های نیمه موفق خواهید بود. ولی اگر به خاطر دلتان، خوب درس بخوانید، در تحصیل و کسب نمره موفق می  شوید. پس عاشق کارتان باشید.

8- برای خوب خواندن، باید به کتاب درسی مسلط شوید.

همه ی مطالب به ویژه دروس اختصاصی را به طور مفهومی و دقیق بخوانید، ، تمام «فعالیت ها»، «مثال ها»، «فکر کنید ها»، «خود را بیازمایید ها» و پرسش های انتهای هر فصل کتاب درسی را یک به یک و با دقت پاسخ دهید. این پرسش ها ارزش سؤالی زیادی دارند.

9– پس از مطالعه ی مفهومی و حل تمرین های کتاب،  اشکالات خود را برطرف کنید. از نکاتی که آموخته اید، یادداشت بردارید، سپس تمرینات مفهومی بیش تری از کتاب های کمک درسی حل کنید.

 

11مهارت های امتحانی را تمرین کنید

تقریباً همه ی  دانش آموزان پایه دوازدهم  احساس می  کنند همه چیز را می  دانند و برای گرفتن نمره ی  ۲۰در امتحان ها شرکت می  کنند، اما در عمل نمره ی  کارنامه ی  آن ها ۲، ۳نمره کم تر از انتظارشان می  شود. اگر از آن ها علت را بپرسید، می  گویند: «چیزی نبود، بی دقتی، اشکالات بی مورد.» اما تحقیقات نشان می  دهد که کم شدن نمره ی اکثر دانش آموزان دبیرستانی، بیش تر به خاطر ضعف مهارت های امتحانی به ویژه مهارت نوشتاری آنان است نه بی دقتی و اشکالات بی مورد! حواستان جمع باشد برای کسب نمره ی  بالا، خوب دانستن کافی نیست؛ بلکه باید یاد بگیرید آنچه که آموخته اید را خوب بیان کنید. برای این منظور:

* نمونه سؤالات امتحانات نهایی را حل کنید.

پس از یاد گرفتن کامل مطلب، حل تمرین های کتاب درسی و برطرف کردن  اشکالات، نمونه سؤال های امتحانات نهایی یا هماهنگ کشوری را حل کنید. سعی کنید طرز پاسخگویی به سؤال های نهایی را خوب بیاموزید. همچنین با روش تصحیح اوراق خوب آشنا شوید.

* لزوما سؤالات هر سال شبیه هم نیست.

این خطاست که فکر کنید سؤال های امتحان نهایی سال بعد باید شبیه سال های قبل باشد؛ در دو سه سال اخیر، طراحان تلاش کردند سؤال های مفهومی را در قالب های جدید و نو طرح کنند. به همین خاطر تاکید می  کنیم که روی سؤالات مفهومی بیش تر کار کنید.

* مراقب باشید اگر بدخط هستید و از کارهای نوشتاری مانند حل تمرینات گریزانید، بیش تر در معرض بد امتحان دادن و پایین آمدن نمره و معدل قرار دارید.

* به  اشکالات خود حساس باشید. بسیاری از بچه ها  اشکالات ساده مانند خطای محاسبه، درست نخواندن متن سؤال و… را  اشکال نمی  دانند. آنها بلد نبودن های بزرگ را  اشکال می  دانند و بسیاری هم در توهم بلد بودن هستند

برای گرفتن نمره ی ۱۸یا ۱۹دانستن مطلب کافی است، ولی برای گرفتن نمره ی ۲۰، تسلط و حساسیت به اشکالات اهمیت بیش تری دارد.

 

12-عقب افتادگی درسی را جبران کنید

* از تلنبار شدن درس ها جلوگیری کنید. از هر فرصتی از جمله تعطیلات برای جبران عقب افتادگی درسی خود استفاده کنید.

* اگر عقب افتادگی تان در یک درس زیاد است، از ابتدای کتاب شروع نکنید؛ در این حالت بهتر است اول درس های جدید مدرسه را بخوانید، سپس یک یا چند مبحث عقب افتاده را انتخاب کرده و در اوقات اضافی آن ها را جمع و جور کنید!

* اگر  اشکالات شما در دروسی مانند عربی یا ریاضی و… ریشه ای است یا خودآموزیتان کند است یا علاقه زیادی به آن درس ندارید، بهتر است با کمک معلم آن ها را برطرف سازید؛ در این صورت پیشرفت تان سریع تر می  شود.

13- مطالعه مستمر تا قبل از شروع امتحانات بطور جدی انجام دهید و در شب امتحان فقط مرور کنید.

14-روز قبل از امتحان آدرس حوزه های امتحانی را بررسی کنید

15-در کلاس های جمع بندی و رفع اشکال شرکت کنید و مطالعه عمیق ، حل نمونه سوال ، مرور و جمع بندی و تحلیل پاسخ هایتان را در دستور کار قرار دهید

16- خوراکی‌های مناسب شب امتحان

از آنجایی‌که میزان عملکرد مغز به میزان زیادی با سلامت جسمی در ارتباط است بنابراین تنظیم یک برنامه غذایی مناسب در روزهای امتحان می‌تواند سبب تقویت حافظه در شب امتحان شود و همچنین تمرکز در زمان مطالعه را افزایش دهد

انواع آجیل‌ها و غلات، و ماهی منبع غنی آهن هستند که به‌عنوان غذاهای تقویت حافظه برای امتحانات مورداستفاده قرار می‌گیرند. مواد غذایی حاوی ویتامین B مانند انواع نان سبوس‌دار، حبوبات به‌ویژه انواع لوبیا، تخم‌مرغ و سویا در کاهش و کنترل اضطراب شب امتحان مؤثر بوده لذا برای شام شب امتحان بسیار مناسب خواهند بود.

ب- راهبردهای حین جلسه امتحان نهایی

1-با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید.

2-آرام ولی هشیار باشید و در سر جای خود با آرامش و گامهای آهسته مستقر شوید.

3- یاد خداوند و کمک گرفتن از او و تلاوت آیاتی چند از قران کریم می تواند آرامش را به شما هدیه دهد .

4- سعی کنيد پاسخ‌‌نامه‌تان بسيار تميز و خوانا باشد تا در اثر بدخطی و نامنظم بودن پاسخ‌های تان، پاسخ شما توسط تصحيح‌کننده اشتباه تشخيص داده نشود و نمره‌تان کم نشود.

5- اگر سؤال وقت‌گير بود در کنار آن علامت ضربدر بزنيد و ابتدا سؤالاتی را که آسان هستند پاسخ دهيد و بعد بر روي سؤالات وقت‌گير تمرکز کنيد.

6- سر امتحان سعی کنيد سؤالات را با دقت بخوانيد و زير قسمت‌های مهم سؤال خط بکشيد. مثلاً اين‌که سرعت را بر اساس کيلومتر بر ساعت يا متر بر ثانيه می خواهند.

7-در حين امتحان اگر متوجه شديد که سؤال را بلد نيستيد خود را درگير آن نکنيد؛ زيرا وقت‌تان را از دست می دهيد و دچار استرس می شويد و باعث می شود حتی سؤالاتی را که بلد هستيد نتوانيد به خوبی جواب دهيد.

8-اگر در جلسه امتحان دچار آشفتگي و اضطراب شديد از تكنيك‌های وقفه آزمون استفاده كنيد؛ براي چند دقيقه امتحان را رها كنيد و كارهاي زير را انجام دهيد:

– تحرك جسمانی و كشش عضلانی: پا را كف زمين گذاشته و ستون فقرات خود را كاملا عمودی و صاف نگه داريد.

– يك ماده قندی مانند خرما يا شكلات در دهان بگذاريد.

– نفس عميق بكشيد، چند ثانيه نگه داريد و بعد به طور كامل آرام بيرون دهيد و تا 3 بار تكرار كنيد.

9-سر امتحان سعی کنيد سؤالات را با دقت بخوانيد و زير قسمت‌های مهم سؤال خط بکشيد. مثلاً اين‌که سرعت را بر اساس کيلومتر بر ساعت يا متر بر ثانيه می خواهند

10-در پايان امتحان، پاسخ‌های خود را دوباره بررسی کنيد و برای ترک جلسه‌ی امتحان عجله نداشته باشيد

11-توجه داشته باشید که در زمان امتحان نگاه کردن به دیگر دانش آموزان و نحوه عملکرد آنان می تواند موجب اضطراب زیادی در حین امتحان شود. مانند دیدن دانش آموزی که تند تند مي‌نويسد يا….. بنابراین تمام توجه خود را در زمان امتحان بر روی ورقه امتحانی تان متمرکز نمایید تا آرامش بیشتری داشته باشید

12-در نوشتن پاسخ ها با دقت عمل کنید و خود را به جای معلمی قرار دهید که می خواهد همین برگه امتحانی را صحیح کند.

13- حتما  زمان امتحان را در نظر بگيريدو وقت را تنظیم کنید.

14- در ابتدای امتحان نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا 10% از زمان امتحان خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی ( در سؤالات ) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات امتحان زمان‌بندی کنید. در حالی‌که سؤالات امتحان را می‌‌خوانید، نکاتی که به ذهن‌تان می‌‌رسد و می‌‌توانید مفید باشد را در کنار آن‌ها یادداشت کنید.

15-. برای پاسخ‌گویی به سؤالات امتحان از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات امتحانی ساده تر پاسخ دهید و بعد به آن‌ها که نمره بیش‌تری دارند.

16- اگر پاسخ سوالی امتحانی را نمي‌دانيد، هرگز روي سوال ترمز نكنيد كه موجب هدر رفتن وقت امتحان مي‌شود.

17-در امتحانات تشریحی، قبل از پاسخ دادن به سؤالات امتحان خوب فکر کنید.

– ابتدا نکات مهمی را که راجع به سؤالات امتحان به دهنتان می‌‌رسد، در چرک نویس یادداشت کنید.

– این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید.

– سپس آن‌ها را تنظیم کرده و پاک‌نویس کنید.

18- در پاسخ به سؤالات امتحانات تشریحی، به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید.

– در پاسخ سؤالات امتحانات تشریحی در جمله‌ی اول موضوع اصلی را بیان کنید.

19— مطمئن شوید که به تمام سؤالات امتحان پاسخ داده اید.

– پاسخ‌های سوالات را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی، املای کلمات و … را تصحیح کنید.

20-بدانید که همیشه در امتحانات یک پاسخ ضعیف و ناقص بهتر از هیچ است.

ب- راهبردهای بعد از جلسه امتحان

1– اگر از امتحان ناراضی بوده‌اید باید دنبال علت ناکامی بگردید، آن را پیدا کنید و سپس به رفع آن بپردازید. علت ناکامی می‌تواند شیوه‌ی مطالعه‌ی شما، منابع شما، ساعت مطالعه‌ی شما و… باشد.

حالا که علت را برطرف کردید، این ناکامی را به فراموشی بسپارید و بر امتحان‌های دیگر تمرکز کنید و با قدرت به کار خود ادامه دهید

2- به ذهنتان استراحت بدهید.
با انجام دادن کارهایی که دوست دارید ذهنتان را از فکر کردن به امتحان دور نگه دارید. فعالیتی را انجام بدهید که به خاطر درس خواندن نمی توانستید انجامش بدهید.• برای مثال اگر جذب دیدن فیلم یا خواندن کتاب می شوید همان را انجام بدهید، اگر هنگام ورزش خیلی تمرکزتان روی ورزش می رود، برید بیرون و ورزش کنید.

3-از اشتباهاتتان درس بگیرید.
به یاد داشته باشید هدف از امتحان این است که سطح دانش تان را ارزیابی بکنید، و با دانستن این موضوع در جهت بهتر شدن خودتان بکوشید.
به یاد داشته باشید که عملکرد شما در امتحان ارزش شما را به عنوان یک شخص تعیین نمی کند. شما میتوانید امتحان تان را بد بدهید اما همچنان یک دانش آموز موفق باشید.

درباره این مطلب نظر دهید !