نقش باکتری ها در روده

بیش از ۱۰۰۰ گونه متفاوت باکتری در روده انسان یافت می شوند که فقط ۱۰ تا ۱۷۰ نوع آنها در افراد مختلف مشترک هستند و بنابر این میکروبیوتای هر فرد مخصوص خود اوست و مانند کارت هویت او محسوب می شود.هضم غذا ها در معده و روده کوچک ، تولید برخی از ویتامین ها ، مبارزه با حملات دیگر میکرو ارگانیسم ها ، حفظ سیستم ایمنی بدن و عملکرد مناسب دستگاه گوارش از مواردی است که میکروب ها در برقراری سلامتی دارند.

میکروب های روده می تواند موجب بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده ، سندرم روده تحریک پذیر ، سرطان کولون ، دیابت ، چاقی ، بیماری قلبی و عروقی ، بیماری کبد چرب و غیره شود.

دانشمندان معتقدند ترکیب میکروب ها در ۳ سالگی انسان پایدار و مشابه بزرگسالان می شود اما در طول زندگی به تکامل خود ادامه می دهد.

ترکیب میکروب ها تحت تاثیر فاکتورهایی مانند سن ، ژنتیک ، نژاد ، تغذیه و محیط تغییر می کند و از این رو شناسایی و تعیین میکروبیوتای نرمال در جوامع و سنین مختلف عامل مهم و پیش نیاز برای شناسایی بیشتر عوامل تاثیرگذار به شمار می رود.

واحدی همچینن اضافه کرد : تغییر و اصلاح رژیم غذایی در نوع میکروب های روده تاثیر می گذارد. تغذیه صحیح و مناسب مانند مصرف ماست ترش ، مواد فیبری (میوه و سبزی )، غذاهای دریایی ، مصرف مکمل های پروبیوتیکی (ماست ، دوغ کفیر ) بر عملکرد روده ها و سلامتی تاثیر گذار است.

درباره این مطلب نظر دهید !