چهارشنبه, ۲۲ آذر , ۱۳۹۶
مطالب آموزش
آزمایشگاه
سوالات امتحانی

بایگانی ماهیانه: خرداد ۱۳۹۳


قلب انسان به طور میانگین خون را با نرخ ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه پمپاژ می کند. قلب در دو مرحله عمل می کند:‏
۱) در مرحله اول، دهلیزهای راست و چپ به طور همزمان منقبض شده و خون را به خارج از قلب می فرستند.‏
۲) بطن ها منقبض شده و خون را به ریه ها و سایر نقاط بدن هدایت می کنند.‏
پس از آن عضلات قلب تا تپش بعدی استراحت می کنند. در این فاصله قلب مجدداً از خون پر می شود.
در بیمارانی که از قلب مصنوعی جدید استفاده می کنند، قلب مصنوعی جایگزین بطن ها شده و دهلیز ها هنوز در جای خود باقی مانده اند. بنابراین در مرحله اول از فرآیند پمپاژ خون، همچنان دهلیز های قلب طبیعی به طور همزمان منقبض شده و خون را به خارج از قلب می فرستند. اما مرحله دوم متفاوت از قلب طبیعی انجام می شود. از آنجا که نحوه طراحی قلب مصنوعی به صورتی است که در هر لحظه خون را تنها به یکی از دو بطن می فرستد، ابتدا خون به ریه ها فرستاده شده و سپس به سایر نقاط بدن پمپ می شود. قلب مصنوعی قادر است خون را با نرخ ده لیتر در دقیقه پمپ کند که برای فعالیت های روزانه کافیست.‏
ادامه‌ی خواندن

بیش از ۱۰۰۰ گونه متفاوت باکتری در روده انسان یافت می شوند که فقط ۱۰ تا ۱۷۰ نوع آنها در افراد مختلف مشترک هستند و بنابر این میکروبیوتای هر فرد مخصوص خود اوست و مانند کارت هویت او محسوب می شود.هضم غذا ها در معده و روده کوچک ، تولید برخی از ویتامین ها ، مبارزه با حملات دیگر میکرو ارگانیسم ها ، حفظ سیستم ایمنی بدن و عملکرد مناسب دستگاه گوارش از مواردی است که میکروب ها در برقراری سلامتی دارند.

میکروب های روده می تواند موجب بیماری هایی مانند بیماری التهابی روده ، سندرم روده تحریک پذیر ، سرطان کولون ، دیابت ، چاقی ، بیماری قلبی و عروقی ، بیماری کبد چرب و غیره شود.

دانشمندان معتقدند ترکیب میکروب ها در ۳ سالگی انسان پایدار و مشابه بزرگسالان می شود اما در طول زندگی به تکامل خود ادامه می دهد.

ترکیب میکروب ها تحت تاثیر فاکتورهایی مانند سن ، ژنتیک ، نژاد ، تغذیه و محیط تغییر می کند و از این رو شناسایی و تعیین میکروبیوتای نرمال در جوامع و سنین مختلف عامل مهم و پیش نیاز برای شناسایی بیشتر عوامل تاثیرگذار به شمار می رود.

واحدی همچینن اضافه کرد : تغییر و اصلاح رژیم غذایی در نوع میکروب های روده تاثیر می گذارد. تغذیه صحیح و مناسب مانند مصرف ماست ترش ، مواد فیبری (میوه و سبزی )، غذاهای دریایی ، مصرف مکمل های پروبیوتیکی (ماست ، دوغ کفیر ) بر عملکرد روده ها و سلامتی تاثیر گذار است.

 

نام فایل:نمونه سوالات علو هفتم (نوبت خرداد)
بخش اول و دوم دانلود فایل حجم فایل: ۱MB
بخش سوم دانلود فایل حجم فایل: ۱MB
بخش چهارم دانلود فایل حجم فایل: ۱MB
بخش پنجم دانلود فایل حجم فایل: ۱MB
آزمون جامع دانلود فایل حجم فایل: ۱MB

 

آیا به هنگام خرید کفش هیچ توجه کرده اید که یکی از پاهای شما اندکی از پای دیگرتان بزرگتر است ؟

اگر تاکنون متوجه این امر شده باشید ، لابد خواسته اید بدانید که چرا باید چنین تفاوتی میان پاهای انسان وجود داشته باشد ؟ آری علت عمده ی این امر آن است که بدن ما قرینه ی ساخت نمی باشد ، یعنی این طور نیست که طرف راست و چپ آن از دو نیمه ی کاملاً یکسان و قرینه هم ساخته شده باشند .

به این حقیقت از راههای گوناگون می توان پی برد . از باب مثال ، چهره ی خود را در آینه بنگرید ، خواهید دید که نیمه ی راست آن گسترش بیشتری از نیمه ی چپ دارد ؛ گونه ی راست اندکی برجسته تر است ، یعنی دهان ، چشم و گوش در آن قسمت به گونه ی برجسته تری شکل گرفته اند . نظیر همین دگرگونی در دیگر قسمت های بدن نیز یافت می شود . هرگز هر دو پا به لحاظ نیرومندی و چابکی مثل هم نیستند . قلب در نیمه ی چپ بدن ولی کبد در نیمه ی راست آن جای گرفته است .

پس می بینید که حتی در دو جزء اندرون بدن نیز همسانی رعایت نشده است . در استخوان بندی ما نیز همین گونه نابرابریها دیده می شود . البته همین تفاوت های اندک در میان دو نیمه ی بدن ، آثار مهمی بر انجام وظایف اعضای بدن برجای نهاده است . مطالعه درباره ی « راست دستان » و « چپ دستان » نیز به شکل ناهمگونی راست و چپ بدن ، ما را با حقیقت شگرفی روبرو می سازد . ۹۶ درصد از مردم جهان راست دست بوده و این باز به همان دلیل است که بدن ، قرینه وار ساخته نشده است . ناقرینه واری در دو نیمه ی مغز ، عامل پیدایش پدیده ی راست دستی و چپ دستی نیز گردیده است . همیشه نیمی از مغز ، نیمی از بدن را مهار می کند ولی به گونه ی عکس . یعنی نیمه ی چپ مغز ، نیمه ی راست بدن و نیمه ی راست آن ، نیمه ی چپ را در اختیار دارد . حالا از آنجا که معمولاً برتری و چیرگی با نیمه ی چپ مغز است ، بیشتر مردم راست دست درآمده اند . از این روست که می بینیم بیشتر آنان با طرف راست بدن خود با مهارت و چابکی بیشتری کار انجام می دهند .

تغذیه مناسب در ایام امتحانات اثر مهمی بر افزایش تمرکز، یادگیری و پیشگیری از استرس های شب امتحان دارد. در این ایام بیشتر دانش آموزان دچار استرس هستند. معمولاً استرس با افزایش فشار خون، افزایش تحریک پذیری عضلات، تپش قلب، افزایش تهویه ریوی و تغییر عملکرد غدد درون ریز بدن همراه است. هورمون هایی که در پاسخ به استرس ترشح می شوند ساز و کارهای متابولیکی بدن را تغییر می دهند و سبب افزایش نیازهای تغذیه ای بدن مانند پروتئین، انرژی، چربی، کربو هیدرات، مواد معدنی و ویتامین­ها می شوند. استفاده از یک رژیم غذایی که در آن از همه گروه های غذایی (غلات و حبوبات، گوشت، سبزیجات و میوه) استفاده شده باشد، باعث ارتقای سلامت جسم و ذهن می شود. برای تعیین نیازهای تغذیه ای در ایام امتحانات هر یک از این گروه ها را جداگانه بررسی می کنیم.
انرژی: ممکن است نیاز به انرژی در این ایام افزایش نیابد، اما تامین انرژی از مواد ی که ارزش غذایی دارند و فقط ارزش انرژی زایی ندارند، بسیار مهم است..

میوه و سبزی و آب: در ایام امتحانات برای افزایش یادگیری و انتقال صحیح پیام های عصبی نیاز به ویتامین های گروه B و سایر ویتامین های محلول در آب مانند B1، B2، B6،پنتوتنیک اسید، نیاسین، فولیک اسید و ویتامین C افزایش می یابد. همچنین به سبب وجود استرس در این روزها کلسیم و منیزیم، مس و روی بیشتری از ادرار دفع می شود. مصرف میوه و سبزی به مقدار کافی ضمن تامین ویتامین ها و املاح به میزان کافی باعث کارکرد مناسب تر دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می شود. مصرف آب کافی نیز به همراه سبزی و میوه که حاوی فیبر هستند به این امر کمک می کند.
کربو هیدرات: مصرف کربوهیدرات های پیچیده (کمپلکس) مانند نان، غلات و پرهیز از مصرف قندهای ساده مثل کیک، شیرینی و شکلات به ویژه در وعده صبحانه اهمیت فراوانی دارد. قندهای ساده قند خون را به سرعت بالا می برندو در پاسخ به افزایش ناگهانی قند خون، انسولین را وادار به ترشح می کنند. پس از مدت کوتاهی قند خون مجدداً کاهش می یابد و بدن دچار حالت هیپوگلیسمی (اُفت قند خون) می شود. این امر اثر مستقیمی بر کاهش تمرکز، حافظه و قدرت یادگیری دارد.
پروتئین: نیاز به پروتئین ممکن است اندکی افزایش یابد، اما مهمتر از افزایش نیاز به پروتئین، تامین آن از مواد پروتئینی با ارزش زیستی زیاد است. از شمار این مواد می توان به شیرو تخم مرغ اشاره کرد که مصرف آنها به ویژه در وعده صبحانه حائز اهمیت است. ضمن آنکه مصرف مواد لبنی در بقیه اوقات روز نیز ضروری است.

اعتماد به خدا بهای هر چیز گرانبها است و نردبانی به سوی هر بلندایی است.
آموزش ویژه علوم




دانلود کتاب های علوم


















طرح درس سالانه






دانلود راهنمای معلم



عضویت خبرنامه