جلیقه ضد گلوله

ـ انسان از دیر باز همواره به دنبال راهی برای محافظت از بدن خود و کاهش خطر ناشی از ضربات و صدمات خارجی وارد به آن بوده است.

سال ها پیش اقوام قدیمی با بستن پوست حیوانات و مواد گیاهی به بدن خود به شکار حیوانات می رفتند و در قرن ها پس از آن زره و جوشن و کلاه خود مورد استفاده جنگاوران قرار می گرفت. اما اختراع توپ و تفنگ در قرن ۱۶ میلادی تمامی این پوشش ها را تحت تأثیر خود قرار داد. چرا که سرعت بسیار زیاد گلوله ها و انرژی بالای آنها می توانست موجب نفود آنها در این صفحات نازک فلزی شود.

از آن زمان تا سال ۱۹۶۰ میلادی تمامی تلاش های بشر برای ساخت پوشش های محافظ مقاوم و در عین حال سبک و قابل استفاده بی نتیجه ماند تا این که سرانجام در دهه ۶۰ میلادی نخستین نسل جلیقه های محافظ ضد گلوله و در عین حال قابل استفاده طراحی شد. در طراحی این جلیقه بر خلاف نسل های پیشین آن، از صفحات فلزی استفاده نشد و این کار با استفاده از فیبرهای به هم تابیده صورت گرفت.

جلیقه های ضد گلوله مدرن امروزی به ۲ دسته اصلی تقسیم می شوند: پوشش های محافظ سخت و پوشش های محافظ نرم و سبک.

پوشش های سخت از سرامیک ضخیم یا صفحات فلزی ساخته می شوند و تقریباً همان کار زره های قدیمی را انجام می دهند. جنس این پوشش ها به اندازه ای سخت است که گلوله را به آسانی منحرف می کنند و از آنها معمولاً فقط در مواقعی که ریسک خطر بسیار بالا است استفاده می شود و در بقیه موارد پوشش های نرم ترجیح داده می شوند.

این که چگونه تکه ای از این لباس می تواند مانع نفوذ گلوله شود، همواره برای بسیاری از افراد پرسش برانگیز است که برای درک این موضوع از یک تور دروازه فوتبال کمک می گیریم.

تور دروازه شامل تارهای مختلفی است که به یکدیگر بافته شده و به دیرک های دروازه متصل می شوند. با شوت کردن توپ به سمت دروازه، توپ که حجم نسبتاً زیادی از انرژی دارد با برخورد به تور زمین می افتد.

برای درک این که چگونه چنین اتفاقی رخ می دهد، باید توجه داشت که در واقع هر یک از تارها از یک سمت دروازه به سوی دیگر محل برخورد در یک سطح بسیار وسیع تر پراکنده می کنند. از طرفی تمامی این تارها در هم پیچیده شده اند؛ بنابراین با برخورد توپ به یک تار مثلاً تار عمودی، این نیرو بر تارهای عمودی نیز اثر می کند و این تارهای عمودی نیز به نوبه خود نیرو را روی سایر تارهای افقی پخش می کنند. بدن ترتیب تمامی این شبکه بدون توجه به نقطه خاصی که توپ به آن برخورد می کند، در مهار انرژی توپ بسیج می شوند…

درباره این مطلب نظر دهید !