چگونگی تشکیل حلقه های زحل

زحل (کیوان) سیاره جالبی است. زحل تنها سیاره ای نیست که حلقه دارد. مشتری، اورانوس و نپتون هم دارای حلقه اند اما کیوان بزرگ ترین و درخشان ترین حلقه ها را داراست.

ستاره شناسی به نام گالیله اولین کسی بود که حلقه های زحل را دید و این کشف را در سال 1610 میلادی با استفاده از تلسکوپ انجام داد. یعنی تقریباً 400 سال قبل. دانشمندان در تلاشند اطلاعات بیشتری درباره حلقه های زحل به دست آورند.

زمین تنها یک ماه دارد. اما سیاره زحل دست کم 60 ماه دارد که به دور آن می گردند. سیارک ها و اجرام دیگر گاهی اوقات به این ماه ها برخورد می کنند و این باعث می شود قطعاتی از آنها جدا شوند. ممکن است حلقه ها از این خرده قطعات جدا شده تشکیل شده باشند. همچنین حلقه ها ممکن است از بقایای موادی تشکیل شده باشند که از زمان تشکیل زحل به جا مانده اند.

از دور، چنین به نظر می رسد که زحل هفت حلقه بزرگ دارد. هر حلقه بزرگ با یک حرف الفبای انگلیسی نام گذاری شده. حلقه ها بر اساس ترتیب کشفشان نام گذاری شده اند. اولین حلقه ای که کشف شد حلقه A نامگذاری شد، بنابراین نام حلقه نشانه نزدیک ترین یا دورترین حلقه به زحل نیست.

اگر با دقت بیشتری به زحل نگریسته شود مشخص می شود که حلقه های ریز زیادی حلقه های بزرگ تر دور زحل را تشکیل می دهند.

برخی از حلقه ها به هم نزدیکند. بین بقیه آنها فاصله های بیشتری وجود دارد. حلقه ها با سرعت بسیار زیادی حول زحل می گردند. چنان که گفته شد بررسی های دقیق تر نشان می دهد هر حلقه بزرگ از حلقه های کوچک زیادی تشکیل شده است. هنوز احتمال دارد حلقه های بزرگ و کوچک دیگری کشف شود.

زحل خیلی بزرگ تر از زمین است. بیش از 700 تا زمین می تواند در داخل زحل جای بگیرد. حلقه های زحل هزاران کیلومتر ضخامت دارند. اگر داخل فضا خودرویی وجود داشته باشد، بیش از یک هفته طول می کشد که این خودرو از این سو به سوی دیگر برخی از حلقه های زحل برسد. از سوی دیگر، حلقه هایی هم هستند که بسیار باریکند. آنها تنها حدود 30 فوت (0.009 کیلومتر) تا 300 فوت (0.09 کیلومتر) ضخامت دارند.

کاسینی آخرین فضاپیمایی است که ناسا برای کشف زحل به سوی آن فرستاده است. کاسینی در سال 1997 زمین را ترک کرد و هفت سال بعد یعنی در سال 2004 به زحل رسید. از آن پس این فضاپیما در حال چرخش به دور سیاره زحل بوده است. کاسینی تمام وقت در حال ارسال تصاویر و اطلاعات جدید به زمین است. این فضاپیما تصاویر شگفت انگیزی از حلقه های زحل گرفته است.

درباره این مطلب نظر دهید !